Een filosofische blik op architectuur – Concordia

Ontwerp bedrijfsgebouw Concordia uitgelegd aan de hand van;
het praktische, het esthetische en de Genius Loci (geest van de plek)

Introductie

In de vorige blog ben ik samen met René opzoek gegaan naar de interne goederen van de architectuur. Met andere woorden, welke goederen kunnen enkel vervaardigd worden door middel van het beoefenen van architectuur? Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat dat heel simpel gezegd het beoefenen van de architectuur zelf is. Waarbij René de architectuur als een gebonden vorm van kunst beschouwd. Waarbij men de balans moet zien te vinden tussen de volgende punten: het esthetische, het praktische en de Genius Loci (geest van de plek). In deze blog zal ik het door ons ontworpen bedrijfsgebouw van Concordia samen met René analyseren en toetsten aan de drie punten.

Het Praktische

In het praktische wordt er gekeken naar de functie van het gebouw. Dat kan heel basaal zijn in de vorm van bijvoorbeeld een deur, deze moet groot genoeg zijn en moet open kunnen. Maar het kan ook ingewikkelder, moet het bedrijf bijvoorbeeld spanning of juist veiligheid uitstralen?

Het multifunctionele bedrijfspand van Concordia kan opgedeeld worden in twee delen: het kantoor en de loods. De loods ademt het praktische. De loods is vierkant, duidelijk en overzichtelijk. De enorme deuren zorgen ervoor dat alles wat gemaakt wordt in de loods ook ooit naar buiten getransporteerd kan worden. Er is alles aan gedaan om de loods zo functioneel mogelijk te maken. Het kantoor heeft een andere functie. Daar moeten ideeën tot stand komen en zakelijk gedacht worden. Dat vraagt om een andere sfeer. Onder het kopje ‘esthetische’ zal ik daar dieper op ingaan. Uiteindelijk is het kantoor zo ontworpen dat het perfect voldoet aan de eisen van een kantoorruimte. Dat klinkt misschien logisch voor een kantoorruimte en dat is het ook. Maar krijg het maar is voor elkaar!

Het esthetische

In het esthetische is het kunstzinnige deel van de architectuur gelegen, René wil dat zijn werk een emotie of gevoel oproept.

Het eerste gevoel dat het gebouw oproept als je voor de ingang staat is de grootsheid van de scheepvaart historie. De grote glazen pui geeft het gebouw een imposant karakter dat wordt versterkt door het grote scheepsschilderij dat de entrée siert. Wanneer je naar boven gaat zal je genieten van een groots uitzicht op de Merwede dat een gevoel van vrijheid oproept. De vrijheid die scheepsvaarders zullen herkennen. Als je naar het gebouw in zijn geheel kijkt komt er juist een speels gevoel naar boven betoogd René. Het element boven op de loods gaat namelijk een spel aan met de loods. Het omklemd de loods en laat hem op den duur ook weer los, alsof het element een levend wezen is dat een interactie aangaat met de loods.

De Genius Loci (de geest van de plek)

Elke plek is uniek, als architect moet je de plek begrijpen en daarna een keuze maken welke invloed het project op de plek mag/moet hebben. Moet het werk opgaan in de plek of moet het zich juist afzetten?

Dit is een belangrijk punt in het hele ontwerp. Het gebouw staat namelijk op een bijzondere plek; Midden in een bedrijvige haven met zicht op de rivier ‘de Merwede’. Het gebouw valt duidelijk op tussen de andere gebouwen maar zet zich niet af. Het gaat juist een relatie aan met zijn omgeving. Een voorzichtige relatie met de omringende gebouwen, als is het maar om het feit dat ze op elkaar lijken met betrekking tot de loods. En een innige relatie wordt aangegaan met de rivier. Het kantoorpand spreidt zich open naar de rivier en zeker wanneer je in het kantoor staat voel je die band. De rivier is belangrijk voor het gebouw en belangrijk voor Concordia, die als scheepsbouwers de rivier maar al te goed kennen.

Opa Pagina Van Dorp – 23